شیوه های قدیمی سنگبری چیست؟

شیوه های قدیمی سنگبری چیست؟ در این نوشته تصمیم داریم تا با ارائه اطلاعات مفیدی در مورد انواع برش سنگ به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم. با توجه به اهمیتی که استفاده از سنگ ها در پروژه های ساخت و ساز مختلف دارد و کاربرد گسترده سنگ ها در صنایعی مانند راه سازی، پل سازی، برج سازی و غیره، آشنایی با انواع سنگ ها و روش های برش سنگ می تواند برای افراد مختلفی مهم و ضروری باشد.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که برای انجام پروژه های خود به استفاده از سنگ نیاز دارید، پیشنهاد می کنیم این نوشته را تا انتها مطالعه کنید. آشنایی با شیوه های مختلف برش سنگ و معایب و مزایای این روش ها به شما در انتخاب مناسب ترین و مقرون به صرفه ترین نوع سنگ کمک زیادی می کند.

شیوه های قدیمی سنگبری چیست؟

مهم ترین شیوه های قدیمی سنگبری چیست؟

صنعت سنگ یکی از صنایع گسترده و کاربردی در کشور است. کار با سنگ در ایران قدمتی بسیار طولانی و نزدیک به هفت هزار سال دارد. معادن سنگ و کارخانه های سنگبری متعددی در نقاط مختلف کشور مشغول به کار می باشند و در افزایش میزان اشتغال و شکوفایی اقتصادی کشور موثر هستند. همچنین درامد حاصل از صادرات سنگ نیز نقش مهمی در دارمدهای ارزی کشور دارد. پیشرفت تکنولوژی و استفاده از شیوه ها و انواع دستگاه سنگبری مدرن و پیشرفته می تواند به توسعه بیشتر این صنعت کمک کند. با این حال در این نوشته تصمیم داریم تا به سوال شیوه های قدیمی سنگبری چیست؟ پاسخ دهیم و این شیوه ها را برای شما توضیح دهیم.

استفاده از سنگ ها برای ساخت نمای برج ها، کاخ ها و معابد از زمان بسیار قدیم رواج داشته است. امروزه نیز در قسمت های مختلف ساختمان سازی و صنایع دیگر از سنگ های مختلف استفاده می شود. سنگ ها از معادن خارج شده و به کارخانه های سنگ بری برده می شوند. در این کارخانه ها با توجه به نوع، اندازه و کاربرد سنگ ها، آن ها را به شیوه های مختلف و با دستگاه های سنگبری متفاوت، برش می دهند. برخی از کاربردی ترین شیوه های سنگبری را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

انواع دستگاه های برش سنگ در روش قدیمی

برش سنگ با اره

برای پاسخ به سوال شیوه های قدیمی سنگبری چیست؟ باید به این نکته اشاره کنیم که در زمان های بسیار قدیم از شیوه های دستی برای برش سنگ استفاده می کردند و بعد از آن برای برش سنگ از دستگاه های پیشرفته تری استفاده شده است که از جمله آن ها می توانیم به انواع اره ها اشاره کنیم.

بعد از اینکه سنگ ها را از معادن به کارخانه های سنگبری انتقال می دهند، برای قواره کردن سنگ ها از دستگاه هایی مانند دستگاه تک لام و یا دستگاه های برش سیم الماسه و فولادی استفاده می کنند. بعد از قواره دار کردن سنگ ها می توان آن ها را با استفاده از اره به شکل و اندازه مورد نیاز برش داد.

معمولا برای برش سنگ با اره از اره های الماسه استفاده می کنند. اره های الماسه به دو دسته کلی اره سخت بر و اره نرم بر تقسیم بندی می شوند و دارای تیغه هایی موازی هستند. هر یک از این مدل های اره برای برش سنگ های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع در هنگام انتخاب شیوه و دستگاه برش باید به نوع سنگ و کاربرد آن توجه داشته باشید و شیوه مناسب برش سنگ را انتخاب کنید.

از اره های نرم بر معمولا برای برش سنگ های آهکی مانند سنگ های مرمریت و تراورتن استفاده می کنند. برش سنگ با استفاده از این نوع اره ها با دقت بیشتری انجام می شود و ضایعات کمتری دارد. از اره های سخت بر اغلب برای برش گرانیت استفاده می شود. این نوع اره ها با استفاده از براده‌ ی فولادی یا چدنی سنگ ها را برش می دهند.

برش سنگ با اره

برش سنگ با قله بر

در پاسخ به سوال شیوه های قدیمی سنگبری چیست؟ می توانیم به برش سنگ با استفاده از قله بر اشاره کنیم. یکی از قدیمی ترین دستگاه های برش موجود، قله برها هستند که ابعاد مختلفی دارند. این دستگاه ها دارای تیغه های دیسکی به صورت موازی هستند. این تیغه های دیسکی از جنس الماس می باشند و اندازه های متفاوتی دارند. برای برش سنگ ها با اندازه های مختلف با توجه به نوع سنگ و کاربردش از تیغه هایی با اندازه های مختلف استفاده می کنند.

برای برش سنگ با این دستگاه از دو روش می توان استفاده کرد. یکی از روش ها، روش تک مرحله ای است که اغلب برای برش سنگ های آهکی استفاده می شود. در این روش، دیسک یک بار روی سنگ فرود می آید و برش در یک مرحله انجام می شود. روش بعدی روش چند مرحله ای است که برای برش سنگ هایی مانند گرانیت که سفت تر هستند مورد استفاده قرار می گیرد. در روش چند مرحله ای تیغه ها به صورت رفت و برگشتی روی سنگ حرکت کرده و هر بار برش هایی به عمق چند سانتی متر در سنگ ایجاد می کنند.

برش سنگ با دستگاه های سنگبری قابل حمل

در پاسخ به سوال شیوه های قدیمی سنگبری چیست؟ می توانیم به دستگاه های سنگبری قابل حمل نیز اشاره کنیم. از این دستگاه ها معمولا برای برش سنگ هایی که برای نمای ساختمان ها یا بعضی از بخش های داخلی کاربرد دارند، استفاده می شود. دستگاه های سنگبری قابل حمل را می توانید در محل پروژه استفاده کنید و سرعت انجام کارهایتان را افزایش دهید.

این دستگاه ها در انواع مختلف دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک وجود دارند و شما می توانید با توجه به حجم و نوع کار خود از مناسب ترین نوع آن ها استفاده کنید. ویژگی ها، کیفیت، معایب و مزایای این دستگاه های مختلف از جمله عوامل موثر بر قیمت دستگاه سنگبری به حساب می آیند.

برش سنگ با فرز

استفاده از فرز نیز یکی دیگر از روش های رایج برش سنگ های مختلف می باشد. فرز با استفاده از برق کار می کند و برای برش انواع سنگ ها می توان از آن استفاده کرد. معمولا برای برش و سمباده زدن سنگ هایی که در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند، استفاده از فرز انتخاب مناسبی به حساب می آید.

برش سنگ با فرز

هم اکنون تماس بگیرید

مشاورین و کارشناسان ما آماده پاسخگویی به تمام سوالات شما عزیزان هستند

شیوه های مدرن برش سنگ

حالا که به سوال شیوه های قدیمی سنگبری چیست؟ پاسخ دادیم، بهتر است تعدادی از شیوه های جدیدتر برش سنگ را نیز بیان و بررسی کنیم. با توجه به نقش مهمی که صنعت سنگ در اقتصاد کشور دارد با پیشرفت دستگاه ها و روش های کاربردی برش می توانیم شاهد رشد چشمگیری در این زمینه و تأثیرات آن بر اشتغال و درامد کشور باشیم. برخی از کاربردی ترین شیوه های مدرن برش سنگ عبارتند از:

روش های مدرن برش سنگ

برش سنگ با مولتی وایر

یکی از مدرن ترین شیوه های برش سنگ استفاده از دستگاه مولتی وایر است. این دستگاه یکی از جدیدترین دستگاه هایی است که در کارخانه های سنگ بری در تمام جهان مورد استفاده قرار می گیرد و در ایران نیز توانسته است جایگاه خوبی را به دست آورد. برش سنگ با این دستگاه با استفاده از سیم هایی انجام می شود که دارای الماسه هستند. مزایای برش سنگ با استفاده از مولتی وایر سبب شده است تا این دستگاه بتواند جای بسیاری از شیوه های قدیمی را در کارخانه های سنگ بری بگیرد. از جمله مزایای استفاده از این دستگاه مدرن سنگ بری می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سرعت بالا
  • بازدهی بیشتر
  • انعطاف پذیری زیاد
  • بدون نیاز به زیربنای خاص
  • کاهش هزینه های نگهداری و تعمیر دستگاه برش سنگ
  • برش سریع سنگ در ضخامت های مورد نیاز

برش سنگ با واترجت

واترجت دستگاهی است که آب را با سرعت بسیار بالایی از یک نازل خارج کرده و برش توسط فشار آب انجام می شود. از این دستگاه معمولا برای ایجاد طرح و نقش های تزیینی بر روی سنگ ها استفاده می کنند. از جمله مزیت های استفاده از دستگاه واترجت برای ایجاد برش روی سنگ ها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • برش با دقت بالا
  • مقدار کم ضایعات و پرتی ایجاد شده در هنگام برش
  • قدرت بالا
  • ایجاد گوشه های کاملا متقارن و برش های تمیز
  • استفاده ساده و آسان

از دستگاه واترجت معمولا برای برش سنگ در حجم بالا استفاده نمی شود زیرا این کار زمان گیر است.

دستگاه های مختلف سنگبری

نتیجه گیری از مطلب شیوه های قدیمی سنگبری

در این نوشته سعی کردیم تا با ارائه اطلاعات مفیدی در مورد انواع روش های برش سنگ ها به طور کامل به سوال شیوه های قدیمی سنگبری چیست؟ پاسخ دهیم. همان طور که اشاره کردیم صنعت سنگبری جایگاه ویژه ای در بین صنایع کشور دارد و توانسته است با صادرات مناسب نقش مهمی در ایجاد درامد ارزی ایفا کند. استفاده از شیوه ها و دستگاه های مدرن می تواند سبب رونق و شکوفایی بیشتر این صنعت شود.

سنگبری از زمان های قدیم رواج داشته و برای ساخت نمای کاخ ها، معابد و غیره مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه نیز از شیوه ها و دستگاه های مختلف برای سنگبری استفاده می شود تا نیاز صنایع مختلف راه و جاده سازی، پل سازی، ساختمان سازی و غیره به سنگ برطرف شود.