در این مقاله به معرفی و بررسی انواع سنگ های ساختمانی در صنعت ساختمان می پردازیم. درابتدا به قدمت استفاده از سنگ در صنعت ساختمان اشاره می کنیم. سپس علل جذابیت سنگ را عنوان کردیم. در ادامه به موارد استفاده سنگ در ساختمان پرداختیم. در بخش پایانی هم به معروف ترین سنگ های ساختمانی را معرفی کردیم. به ساختار هر یک پرداختیم و سعی کردیم تا اطلاعات اجمالی مفیدی را با شما به اشتراک بگذاریم. امیدواریم با مطالعه این مطلب دید مناسبی نسبت به کاربرد سنگ های ساختمانی و مضرات و فواید آن به دست آوردید.

انواع سنگ های ساختمانی

قدمت سنگ در ساختمان سازی

وسیع ترین کاربرد سنگ طبیعی استفاده از آن در صنعت ساختمان است، در واقع سنگ را می توان جزو لاینفک مصالح ساختمانی دسته بندی کرد. در فرهنگ های مختلف در سطح جهان، سنگ عنصری پر کاربرد در ساختمان سازی است. از کلوسئوم تا برج استراتوسفر لاس وگاس .

سنگ برای استفاده در ساختمان مسیر طولانی را از معدن طی می کند. همانطور که می دانید معادن استخراج سنگ بی شماری در سر تا سر جهان و خصوصا کشور عزیزمان وجود دارند. سنگ ها در سایز ها رنگ ها و مقاومت های مختلفی از این معادن استخراج می شوند. البته لازم به ذکر است که علاوه بر سنگ های معدنی سنگ های مصنوعی هم وجود دارند که علاقمندان محدودتری نسبت به سنگ های طبیعی دارند.

کاربرد سنگ در صنعت ساختمان

از سنگ در ساختمان سازی در فضاهای مختلف داخلی و بیرونی استفاده میشود. در زمان های گذشته انسان ها از سنگ بعنوان متریال اولیه ساخت خانه استفاده می کردند. علت این استفاده استحکام بالا، در دسترس بودن و مقاومت آن در برابر حوادث طبیعی بوده است. امروزه با  پیشرفت تکنولوژی که منجر به تسهیل استخراج سنگ از معادن در شکل ها و مدل های مختلف شده است، استفاده از سنگ بطرز چشمگیری افزایش یافته است. کاربرد سنگ در ساختمان محدود به نما نمی شود. می توان از آن در کفپوش، راه پله، راهرو ها، سرویس بهداشتی و حتی در بعضی مناطق بعنوان پوشش سقف یا پشت بام استفاده کرد. بعضی از آن ها به علت مقاومت بالا در برابر تغییرات آب و هوایی, رطوبت و سایش در کف سازی محوطه های باز نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

قدمت استفاده از سنگ در ساختمان
هم اکنون تماس بگیرید

مشاورین و کارشناسان ما آماده پاسخگویی به تمام سوالات شما عزیزان هستند

نمای بیرونی ساختمان

یکی از استفاده های رایج سنگ، نماکاری ساختمان است. امروزه که تا چشم کار می کند نمای رومی را در سراسر کشور عزیزمان می بینیم. یکی از علت رواج این موضوع استخراج بیشتر سنگ و پیشرفت دستگاه های برش سنگ است. با پیشرفت تکنولوژی دستگاه های سنگبری در داخل کشور از سختی کار استادکاران سنگ تراش کم شده است. امروزه صد صنعت بعنوان برترین تولید کننده دستگاه های سنگبری داخل کشور، دستگاه هایی در کلاس کیفی دستگاه های روز اروپا تولید می کند. این کیفیت در ساخت که باعث داشتن خروجی با کیفیت در برش و کاهش چشم گیر دور ریز سنگ بعنوان یکی از مصالح گران قیمت ساختمان شده است.

یکی دیگر از رواج استفاده از سنگ در نما مقاومت سنگ در مقابل سرما و گرما، آلودگی محیطی  و باران های اسیدی است. البته متناسب با هر اقلیمی باید برای نما سنگ خاص خود را انتخاب کرد.

این تفاوت در انتخاب سنگ برای اقلیم های خاص بر اساس نوع کانی های تشکیل دهنده ی سنگ ها بوجود می آید.

برای مثال سنگ های متشکل از کانی آهن مقاومتشان نسبت به فرسودگی کم است. یعنی قرارگیری در معرض آب و هوا باعث اکسید شدن و تغییز طاهری سنگ می شود که طبعا خوشایند نیست.

بصورت کلی از سنگ های بسیار مقاوم برای استفاده در نمای ساختمان انتخاب می شود که در بخش سنگ های پرکاربرد در صنعت ساختمان به آن می پردازیم. برای مطالعه یشتر انواع دستگاه های سنگبری ساختمانی می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

کفپوش و پلکان

استفاده از سنگ در پلکان قدمتی بسیار طولانی دارد. با اضافه شدن چوب، شیشه و فلز برای ساخت پلکان هنوز هم برای پلکان داخلی و خارجی ساختمان سنگ اولین انتخاب است.

در واقع پلکان چوبی فلزی و شیشه ای را بیشتر در فضای داخلی ساختمان ها و بعنوان عنصر دکوراتیو تر شاهد هستیم.

تنوع متریال در کفپوش هم که بر کسی پوشیده نیست. امروزه سبد محصول گسترده ای برای انتخاب نوع کفپوش در اختیار مشتریان قرار دارد. کفپوش های چوبی، سمنت، انواع سرامیک ها، تایل های پلاستیکی در مصارف خاص و البته انواع و اقسام سنگ ها در این سبد محصول جا دارند.

در واقع با افزایش تنوع محصولات از علاقمندان به سنگ در استفاده بعنوان کفپوش کاسته نشد. شاید بتوان علت آن را در تنوع بی بدیل رنگ و سایز و کیفیت سنگ های بازار یافت.

نقطه اشتراک کفپوش و پلکان در استفاده مستمر از آن هست و نیاز به شستشوی مداوم و در نتیجه برخورد با مواد شوینده و گاها اسیدی است.

بصورت کلی می توان ۳ فاکتور کلی برای انتخاب سنگ کفپوش و راه پله بیان کرد که شامل:

  • داشتن مقاومت بالای سایشی
  • نداشتن خلل و فرج در سطح سنگ
  • قابل برش در یک جهت
  • نفوذ ناپذیر بودن در مقابل آب
کاربرد سنگ بعنوان کفپوش ساختمان

استفاده در نمای داخل ساختمان

استفاده از سنگ در نمای داخلی ساختمان طیف گسترده ای دارد. در زیر به صورت تیتر وار به رایج ترینشان اشاره می کنیم:

  1. استفاده در کانتر آشپزخانه
  2. سرویس بهداشتی و حمام
  3. استفاده در تی وی وال
  4. شومینه
  5. تراس و پاسیو وبالکن

استفاده از سنگ در نمای داخلی ساختمان علاوه بر زیبایی بصری حس شکوه را بیننده منتقل می کند. علاوه بر این قدمت و تداوم استفاده از سنگ در ساختمان سازی این اصل را گوشزد می کند که سنگ از مد نمی افتد. سنگ مورد استفاده باید در مقابل شوینده ها مقاوم باشد و همچنین مقاومت مناسبی نسبت به دما داشته باشد.

علاوه بر این نکات باید این را نیز مورد توجه قرار دهیم که هر سنگی که در ساختمان سازی استفاده می کنید، نیاز به اندازه شدن دارد. برای مثال باید سنگ برای سرویس بهداشتی و حمام متناسب با آن محیط، برش داده شود. علاوه بر دستگاه های سنگبری صدصنعت شما می توانید از دستگاه فارسی بر نیز برای برش سنگ و استفاده از آن در ساختمان سازی استفاده کنید.

کاربری سنگ بعنوان پوشش دیوار

سنگ های رایج ساختمانی

بعد از بررسی انواع کاربرد های سنگ در ساختمان به معرفی رایج ترین انواع سنگ در ساختمان می پردازیم. برای پردازش سنگ های ساختمانی و استفاده آن ها در نمای داخلی، بیرونی، کفپوش و یا پلکان از برش های متفاوتی استفاده می شود. برای داشتن این برش ها با تناسب به نوع سنگ و نوع ضخامت قطعه کار و محل استفاده از تیغه های متفاوتی استفاده می شود. برای بررسی انواع تیغه های سنگبری و کاربرد هر یک می توانید صفحه انواع تیغه های سنگبری را مطالعه فرمایید.

مرمر

سنگ مرمر از دگرگونی سنگ آهک تشکیل شده است. کانی اصلی تشکیل دهنده سنگ مرمر کربنات کلسیم با نام caco3 است. سنگ مرمر قابلیت جلا پذیری بالایی دارد و همین موضوع باعث عبور نور از آن می شود. باصطلاح سنگ مرمر دارای سطح آینه ای است. بخاطر داشتن همین ویژگی از این سنگ در دکوراسیون داخلی اعم از کفپوش، ستون و پله و سایز تزیینات ساختمان  و مصنوعات دکوراتیو استفاده می شود.

سنگ مرمر دارای رنگ های بسیار متنوعی از قرمز، زرد، سفید، خاکستری، ارغوانی و سبز تا سفید  با خطوط ماربل  است. علت این تنوع رنگی در سنگ های مرمر بر اساس میزان و نوع ناخالصی این سنگ هاست. برای مثال سنگ مرمر با بالاترین خلوص بسیار سفید و شفاف است. البته به راحتی با مواد معدنی دیگر به صورت رگه و یا موج ترکیب می شود.

سنگ مرمر جزو گران قیمت ترین انواع سنگ در صنعت ساختمان است و میتوان از آن در دکوراسیون داخلی ساختمان هم استفاده کرد. از معایب آن، به مقاومت پایین در مقابل رطوبت و لکه و آلودگی می توان اشاره کرد. همین موضوع و گران بودن آن سنگ مرمر را از لیست سنگ های مناسب برای نما خط می زند.

از کاربرد های رایج سنگ مرمر در ساختمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سنگ کف و دیوار
  2. ساخت اجسام دکوراتیو، مجسمه و آب نما
  3. کانتر و سنگ روی کابینت
سنگ مرمر از گرانترین سنگ های ساختمانی محسوب می شود.

تراورتن

سنگ تراورتن همانند سنگ گرانیت از کانی آهک تشکیل شده است. طیف استفاده از تراورتن بسیار گسترده است بطوریکه می توان برای پوشش کف استخر تا استفاده در نمای خارجی ساختمان در مناطق گرمسیری استفاده کرد.

سنگ تراورتن دارای طیف رنگی گسترده ای است. تنوع رنگی سنگ تراورتن به درصد عناصر تشکیل دهنده اش بستگی دارد.هر چقدر رنگ سنگ تراورتن روشن تر باشد سنگ از خلوص بالاتری برخوردار است. سنگ تراورتن به دلیل قابلیت بالا در برشکاری از سنگ های محبوب استادکاران است.

از کاربرد های تراورتن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در نمای خارجی
  • استفاده بعنوان کفپوش خارجی ساختمان
  • استفاده در دیوار های داخلی و خارجی ساختمان
انواع سنگ تراورتن

آنتیک

نام دیگر سنگ آنتیک گیوتین است. سنگ آنتیک جزو محبوب ترین و اقتصادی ترین گزینه برای پوشش دیوار با سنگ است. بصورت کلی سنگ آنتیک می تواند از تمامی جنس سنگ های موجود در مارکت باشد. اما بیشترین جنس تولیدی سنگ آنتیک از تراورتن و در حجم کمتر از مرمریت و مرمر است.

سنگ آنتیک از کنار هم قرارگیری تکه های سنگ ساخته می شود. علت حجم بیشتر استفاده از تراورتن در ساخت سنگ آنتیک برش پذیر بودن و اقتصادی بودن آن است.

کاربرد سنگ آنتیک در پوشش دیوار های داخلی و خارجی ساختمان است.

سنگ آنتیک

مرمریت

سنگ مرمریت یکی از محبوبترین سنگ ها بین مصرف کنندگان صنعت ساختمان است. سنگ های مرمریت با طرح مارپیچ (ماربل) معروفشون را حتما دیده اید. طرح روی سنگ های مرمریت در بطن سنگ بوده و اصلا قابل لمس نیستند.

جنس سنگ مرمریت ازترکیبات آهک است که با تنوع رنگ بی نظیر و طرح  های متنوع طبیعی سنگ باعث محبوبیت آن شده است. سنگ مرمریت هیچ شباهتی به سنگ مرمر ندارد. اما مرمریت به تراورتن شباهت هایی دارد. بارزترین تفاوت مرمریت با تراورتن نداشتن خلل و فرج روی مرمریت است.

مرمریت در مقابل رطوبت مقاومت خوبی نداشته و به همین دلیل انتخاب مناسبی برای محیط های مرطوبی مثل حمام و توالت نیست. همچنین مرمریت در مقابل باران های اسیدی و همچنین شوینده های اسیدی مقاومت پایینی داشته و همین امر سبب شده که بیشترین کاربرد مرمریت در نمای داخلی ساختمان باشد.

اما در مقابل به دلیل تعداد معادن بالای سنگ مرمریت در ایران، زیبایی و تنوع رنگ و طرح و داشتن سطحی یکنواخت به گزینه ای محبوب برای استفاده در داخل بنا تبدیل شده است.

استفاده از سنگ مرمریت در نمای داخلی ساختمان

گرانیت

حتما نام سنگ خارا به گوشتان خورده است. سنگ خارا نام دیگر سنگ گرانیت است. سنگ گرانیت از دسته سنگ آذرین درونی است که دارای بافت متوسط تا بزرگ است.

درصد کانی های موجود در سنگ گرانیت بسته به محل معدن و خلوص سنگ بسیار متفاوت بوده و همین امر سبب شده تا طیف رنگی چشم نوازی داشته باشد.  رنگ سنگ گرانیت از صورتی تا سیاه می تواند متغیر باشد. در کشور عزیزمان ایران تنوع بی نظیری از انواع سنگ های گرانیت وجود دارد.

گرانیت علاوه بر تنوع رنگی چشم نواز دارای استحکام بالایی هم هست چون جزو سخت ترین نوع سنگ هاست. به دلیل همین سختی برای برش و فرآوری پروسه گران تری نسبت به سنگ های آهکی دارد.

سنگ گرانیت مقاومت خیلی بالایی نسبت به ضربه، آب و مواد اسیدی دارد. همین مقاومت و استحکام چشمگیر سنگ گرانیت سبب استفاده گسترده گرانیت در ساختمان شده است.

از کاربردهای متنوع سنگ گرانیت در ساختمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در پلکان و کفپوش
  • استفاده در نما
  • کانتر آشپزخانه
  • ادوات دکوراتیو مثل رویه میز
سنگ اسلب گرانیت

سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی پاسخی به تنوع مصرف کننده در استفاده از مصالح ساختمانی است. سنگ های مصنوعی از ترکیب مواد مختلف با سنگ های طبیعی ساخته می شود. از جمله این مواد به سمنت، رزین و مواد پلیمری  و pvc  می توان اشاره کرد. نتیجه این ابتکار صنعت داشتن متریالی منطبق با سلیقه های خاص و با هزینه کم بوده است.

از اصلی ترین کاربردهای سنگ مصنوعی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمای داخلی
  • کفپوش
  • مزایا و ویژگی های سنگ مصنوعی
  • محوطه سازی
  • ساخت ادوات دکوراتیو داخل منزل
تنوع رنگ و جنس در سنگ مصنوعی

هم اکنون تماس بگیرید

مشاورین و کارشناسان ما آماده پاسخگویی به تمام سوالات شما عزیزان هستند

سوالات متداول در مورد انواع سنگ های ساختمانی

در زیر به بررسی رایج ترین سوالات در مورد انواع سنگ های رایج ساختمانی و نکات قابل توجه آن خواهیم پرداخت.

با توجه به اقلیم مورد نظر شما و شرایط محیطی انتخاب های متنوعی وجود دارد. بطور کلی تراورتن به دلیل تنوع رنگی بالا و مقاومت قابل قبول از سنگ های رایج در نمای ساختمان است. گرانیت هم به دلیل مقاومت و فراوانی مناسب جزو انتخاب های رایج در نمای ساختمان است.

از استفاده های بسیار رایج دستگاه های سنگبری ایتالیایی و دستگاه برش سنگ تراورتن، برش سنگ تراورتن است. برای مطالعه دقیق تر و بررسی تفاوت هایشان می توانید به صفحات لینک شده مراجعه کنید.

در این مقاله سعی داشتیم، تا با بررسی تاریخچه استفاده از سنگ در صنعت ساختمان به اهمیت آن اشاره کنیم. سپس با معرفی کاربردهای مهم تر سنگ در ساختمان سازی پرداختیم. از آنجایی که تنوع سنگ در کشور عزیزمان بسیار زیاد است تنها معروف ترین سنگ های ساختمان را معرفی کردیم. به ساختار عناصر آن ها اشاره کردیم و از مزایا و معایبشان صحبت کردیم. کاربرد هر یک از این سنگ های رایج را بررسی کردیم و موارد عدم استفاده از آن ها را هم یادآور شدیم.

امیدواریم مطالعه کامل مقاله و بررسی صفحات اختصاصی محصولات، دیدروشنی در انتخاب دستگاه مناسب نوع کارتان به شما داده باشد.